Långa backintervaller

Passet nedan riktar sig till dig som behöver förbättra löpstyrkan inför exempelvis Lidingöloppet, Göteborgsvarvet eller ett annat lopp med många eller långa backar.

Uppvärmning:

15-20 min jogg

Löpskolning 10 min (se mer på Löpskolans webb-TV)

Backintervaller

Val av backe: Känslan när du springer bör vara mer framåt än uppåt och därför får lutningen inte vara för brant. Det ska inte vara någon slalombacke utan föreställ dig lutningen som är på t ex. Västerbron eller Götabron – en jämn och tydlig uppförslutning men inte för brant.

Passupplägg: 4-8×45-60 s (beroende på utgångsläge) med långsam joggvila på vägen ned.

Instruktioner: Löpningen uppför kan närmast likna vid ett koordinationslopp (se Löpskolans webb-TV här) med ett långt och kraftfullt löpsteg där du tänker på att förstärka så väl hälkick som knälyft. 45-60 s kan låta relativt kort men med rätt lutning på backen och ett kraftfullt löpsteg kommer det förmodligen inte kännas särskilt kort. Det här är ett tufft pass med fokus på löpstyrka!

Observera att du bör jogga på vägen ned även om du blivit väldigt trött av själva intervallen. Jogga däremot så långsamt att du känner dig tillräckligt återhämtat för nästa intervall när du kommer till backens start.

Lycka till!