Träningsprogram: Lidingöloppet

Träningsprogram Lidingöloppet | Löpskolan erbjuder program inför Lidingöloppet som bygger på pulsträning. Att låta pulsen guida är det mest effektiva sättet att utvecklas som löpare och därför är det pulszoner istället för tempoangivelser som beskriver intensiteten på passen. Fördelarna är att det blir enklare att tolka programmet, du slipper hålla reda på kilometertider för varje enskilt träningspass och viktigast av allt – det blir mer individanpassat jämför med program som bygger på tempoangivelser.

För att pulsträna behöver du räkna ut individuellt anpassade pulszoner och för det krävs att du har gjort några tester.

Här kan du läsa mer om pulsträning, tester och hur du räknar ut dina zoner här.

Ett exempel!

Ett tröskelpass syftar till löpning omkring din anaeroba tröskel och den kan ligga på allt från 65-95 % av din maxpuls beroende på hur bra kondition du har. Med individuellt anpassade pulszoner kan du säkerställa att tempot på dina tröskelpass verkligen är rätt – genom allt helt enkelt hålla dig i pulszon 4 som programmet anger för tröskelpass. Om vi istället hade skrivit att tröskelpasset skulle gå i ett givet tempo, exempelvis 5.00 min/kilometer, skulle det för person A kunna betyda 10 pulsslag under tröskeln medan det för person B kan betyda 10 pulsslag över tröskeln. Om syftet är tröskelträning så är det alltså pulszonen som ska beskriva intensiteten och inte ett givet tempo.

LÖPPROGRAM LIDINGÖLOPPET – ÖVNINGAR OCH PERSONLIG LÖPTRÄNING

Du kan addera våra bästa övningar för löpskolning, rörlighet, bålkontroll och löpstyrka via våra övningsprogram som du hittar här.

Vi erbjuder också personlig löpträning både online och via live-träffar. Du får personliga träningsprogram och daglig kontakt med din coach via vår egna app. Kontakta oss så hittar vi det upplägg som passar dig bäst utifrån dina önskemål och behov.

Tidsmål 2-2,5 timmar

Programmet omfattar 5 pass/vecka.

Tidsmål 2,5-3 timmar

Programmet omfattar 4-5 pass/vecka.

Tidsmål 3-3,5 timmar

Programmet omfattar 3-4 pass/vecka.