Träningsprogram löpning: Nybörjare

Med Löpskolans löpträning för nybörjare får du en klok och rolig start på din träning. Detta träningsprogram säkerställer att du undviker många vanliga nybörjarmisstag och garanterar att du kommer se resultat av din träning. Genom att successivt trappa upp din löpträning bygger du upp en stark grund, vilket är avgörande för att undvika skador och möjliggöra fortsatt utveckling på löpspåret.

Vi erbjuder också personlig löpträning både online och via live-träffar. Du får personliga träningsprogram och daglig kontakt med din coach via vår egna app. Kontakta oss så hittar vi det upplägg som passar dig bäst utifrån dina önskemål och behov.

Välj ett program som stämmer överens med din målbild:

LÖPTRÄNING NYBÖRJARE - SPRING EN MIL

Hämta programmet

Det här programmet riktar sig till dig som är nybörjare och vill komma igång med din löpträning. Under tio veckor tränar du upp uthålligheten för att klara av att springa en mil utan att stanna.

Programmet bygger på en systematisk ökning av sträckan du joggar. Till en början varvas korta inslag av jogg och gång för att successivt övergå till längre och längre sekvenser av löpning. Så småningom tas gångsekvenserna bort helt och efter tio veckor klarar du av att springa en mil.

Löpning nybörjare – Jogga långsamt

Om du är nybörjare inom löpträning är det viktigt att ha vissa särskilda aspekter i åtanke. Det är viktigt att du joggar långsamt! Det är en gyllene regel för just det här träningsprogrammet. Springer du för fort kommer du att uppleva att programmet går för snabbt fram, och risken för eventuella skador blir större. Alltså, håll i handbromsen och spring i ett tempo som bara är snäppet snabbare än när du går riktigt fort.

Programmet passar utmärkt för dig som planerar att springa ett 10 km lopp för första gången och som inte har satt något tidsmål.

Du kan addera våra bästa övningar för löpskolning, rörlighet, bålkontroll och löpstyrka via våra övningsprogram.

Lycka till!

LÖPTRÄNING FÖR NYBÖRJARE - BLI SNABBARE

Hämta programmet

Ett program för nybörjare inom löpträning som grundar sig på 3 pass/vecka där fokus ligger på att förbättra tempot. Du får bekanta dig med korta och långa intervaller som passar dig som har joggat en tid, men som vill bli snabbare och starkare.

Programmet kan ses som en fortsättning på Spring en mil – Löpskolans andra nybörjarprogram. Bli snabbare är ett program som främst fokuserar på intervaller – långa och korta – så att du blir snabbare och mer löpstark. Efter tio veckor kommer du märka stor skillnad på vilket tempo du orkar hålla under dina löprundor.

Ett tips! Testa vilken tid du har på en runda på ca 3-5 km innan du börjar med programmet och gör om testet efter att du genomfört programmet.

Lycka till!

Dessa träningsprogram som avser löpträning för nybörjare är konstruerade av Rafael Askros & Simon Forsberg. Båda har en gedigen kompetens och lång erfarenhet av träningsplanering för löpare på såväl motions- som elitnivå.

Läs mer om Löpskolans tränare.