Träningsprogram: Nybörjare

Med Löpskolans nybörjarprogram får du en klok och rolig start på din löpträning. Du kommer att undvika många nybörjarmissar och programmet garanterar att träningen ger resultat. Genom att successivt trappa upp träningen bygger du en bra grund, det är viktigt för att hålla sig skadefri och kunna utvecklas i spåret.

Välj ett program som stämmer överens med din målbild:

Spring en mil

Hämta programmet

Det här programmet riktar sig till dig som vill komma igång med löpning. Under tio veckor tränar du upp uthålligheten för att klara av att springa en mil utan att stanna.

Programmet bygger på en systematisk ökning av sträckan du joggar. Till en början varvas korta inslag av jogg och gång för att successivt övergå till längre och längre sekvenser av jogging. Så småningom tas gångsekvenserna bort helt. Efter tio veckor klarar du av att springa en mil.

Det är viktigt att du joggar långsamt! Det är en gyllene regel för just det här träningsprogrammet.  Springer du för fort kommer du uppleva att programmet går för snabbt fram. Alltså, håll i handbromsen och spring i ett tempo som bara är snäppet snabbare än när du går riktigt fort.

Programmet passar utmärkt för dig som planerar att springa ett 10 km lopp för första gången och som inte har satt något tidsmål.

Lycka till!

Bli snabbare

Hämta programmet

Ett program som grundar sig på 3 pass/vecka där fokus ligger på att förbättra tempot. Du får bekanta dig med korta och långa intervaller. Passar dig som har joggat en tid men som vill bli snabbare och starkare.

Programmet kan ses som en fortsättning på Spring en mil – Löpskolans andra nybörjarprogram. Bli snabbare är ett program som främst fokuserar på intervaller – lång och korta – så att du blir snabbare och mer löpstark.  Efter tio veckor kommer du märka stor skillnad på vilket tempo du orkar hålla under dina löprundor.

Ett tips! Testa vilken tid du har på en runda på ca 3-5 km innan du börjar med programmet och gör om testet efter att du genomfört programmet.

Lycka till!

Det är Simon Forsberg och Erik Nordlund som har konstruerat programmen. De har gedigen erfarenhet av träningsplanering för löpare på såväl motions- som elitnivå. Här kan du läsa mer om Löpskolans tränare.

@lopskolan