Webb-TV: Teknikintervaller

Ett pass med så kallade teknikintervaller går ut på att springa korta intervaller där man ger tekniken en push i rätt riktning. Så här går passet till:

1. Passet börjar med en uppvärmning, 10-15 minuter lugn jogg.

2. Därefter följer en del med löpskolning; 3×20 meter tripping, 3×20 meter hälkickar och 3×20 meter höga knän. I webb-tv klippet ”Löppass för nybörjare” går Löpskolans tränare Simon Forsberg igenom övningarnas syfte och utförande om du är osäker på dem.

3. Nu är det dags för teknikintervallar, 4-6×60 meter (nybörjare) alt. 8-10×80 meter (van löpare). Börja med att göra hälkickar med hög frekvens i tio meter, nästan som om du sprang på stället, förläng sedan successivt steglängd men behåll den höga frekvensen och de höga hälkickar. Spring med högt, kontrollerat tempo och med fokus på tekniken. Mellan varje intervall joggar du tillbaka till startpunkten.

4. Efter intervallerna bör du varva ned i ett par minuter med lugn jogg. Avsluta gärna med 10 minuters bålstyrka och en kort stretch. Lycka till!

Vill du har mer inspiration till din löpträning?

På vår webb-TV finns det fler tips om löpning och i synnerhet löpteknik. Du hittar dem här.