3 järnstarka tips

3 järnstarka tips

Järnbrist och blodbrist (sekundär järnbrist) är faktiskt de vanligaste förekommande bristsjukdomarna globalt sett. I Sverige är de flesta som drabbas kvinnor, där ca 50% av dem lider av det!
Du har två olika former av järn i kroppen, hemjärn (Fe2+) och icke hemjärn (Fe3+).
Hemjärnet är enklare för kroppen att tillgodogöra sig och utgör ungefär hälften av järninnehållet i kött och blodmat. Icke hemjärn finns uteslutande i vegetabiliska livsmedel och är svårare för din kropp att ta upp.

Järnets behövs i din kropp för bl.a. transport av syre, musklernas energiomsättning samt för att immunförsvaret skall fungera. Rekommenderat dagsbehov är 9mg/dag, kvinnor i fertil ålder eller ammande kvinnor 15mg/dag.

Hemjärnet finner du främst i inälvs- och blodmat som lever och blodpudding samt kött och fisk medan icke hemjärn främst finns i grovt bröd, torkad frukt, frön, spenat, broccoli, grönkål och baljväxter.

Tre järnstarka tips!

  • 1. Baka valnötsbröd med torkad frukt, 2 skivor av det ger dig ca 30% av dagsbehovet av järn, redan till frukost!
  • 2. Äta/dricka c-vitaminrika livsmedel, upptaget av icke hemjärn stimuleras av c-vitamin.
  • 3. Tillaga alltid maten i en järnpanna/gryta, tro det eller ej, men det hjälper till att öka järninnehållet i maten.


Det finns mycket “snack” om ifall järn bör tas som kosttillskott eller ej då det så enkelt blir en brist i din kropp, dock kan för stora mängder järn vara giftigt. Det bästa är alltid att kolla dina blodvärden och rådgöra med din läkare först!