Kunskapsbank

Löpskolans kunskapsbank finns för dig som vill ha inspiration, hjälp, få tips och information om allt som rör träning och hälsa. Vi har samlat massor av träningsvideos. Välj bland videos om idrottsskador, inspiration, löpteknik, matkunskap, mental träning, rörlighetsträning, styrketräning och träningsutrustning. Klicka på vald kategori för att se samtliga videos!

Idrottsskador

I kategorin idrottsskador hittar du fakta, åtgärder, rehabövningar och prehabövningar på de vanligast förekommande idrottsskadorna. Du hittar exempelvis information om gubbvad, falsk ischias, hälseneproblem, bristning, hopparknä, hälsporre, fotstukning med mera.

Inspiration löpning

I kategorin inspiration finns mängder med intervjuer med inspirerande personer som har koppling till löpning, rörelse eller hälsa. Du kan lyssna till bland andra 100 trappsteg, Mary-Lou Richards, Susan Lanefelt, Emma Green, Khaddi Sagnia och Nadja Casadei med flera.

Kosttips löpning

I kategorin kosttips hittar du fakta, recept, tips och inspiration om allt som rör kost. Du kan läsa hur du stärker ditt immunförsvar, ta del av goda bullrecept, lära dig mer om energidrycker, hjortron, björnbär, salt, vatten, spenat, kolsyra och socker och mycket mera.

Löpteknik

Löpning tips | Under kategorin löpteknik får du nyttiga tips på hur du ska öva för att få ett bättre löpsteg. Vi går igenom bland annat knälyftet, löpskolningsövningar som hjulet, mellanhjulet och mångsteg, diskuterar den perfekta armföringen, trapplöpning, frekvensen i ditt löpsteg med mera.

Mental coachning

Kategorin mental coachning innehåller många intervjuer med vår mentale guru Tjolle. Han ger dig sina bästa tips på ämnen som motgångshantering, påverksanscirkeln, målsättning, nyårslöften, ramar i vardagen, förändringar med mera.

Rörlighetsträning löpning

Rörlighetsträning finns det också en kategori som heter. Där har vi samlat många rörlighetsövningar för att stärka dig i din kropp och som löpare. Se videos på bland annat skulderrörlighet, katt och ko, olika stretchövningar, benspark, skulderyoga och kroppskontrollsövningar.

Styrketräning för löpning

Styrketräningskategorin innehåller övningar för att stärka dig som löpare. Välj din del av kroppen som du behöver stärka och hitta övningar till fötter, ben, överkropp och bål.

Träningsutrustning löpning

I kategorin träningsutrustning har vi tagit hjälp av våra vänner på Runners Store som berättar om de senaste löparskorna, tävlingsskor, vilka skor du ska ha till vad, nyheter bland pulsklockor, varför du bör göra gjutna skoinlägg med mera.