Knyter du dina löparskor rätt?

Knyter du dina löparskor rätt?

Finns det något värre än att hälen på dina skor glappar eller att snörningen innan löprundan blir för lös eller hård? Är du också personen som får knyta om löparskorna flera gånger under löprundan för att du inte hittar rätt “läge”?

Att knyta skorna är något du lärt dig tidigt i ditt liv, två kaninöron genom hålet och så vidare… dock är det inte så lätt alla gånger då dagens träningsskor har snören av alla de slag, former, material, som är för långa eller korta och som både hjälper och stjälper. Dessutom kan “slarv” i samband med detta faktiskt leda till smärta och till och med skador.

Visste du till exempel att bara trycka ner fötterna i icke uppknutna skor utsätter dina vrister för småvridningar som kan komma att skada dina ligament? Eller om du knyter skorna för hårt kan du skada blodkärl och nerver på ovansidan foten? Japp, det kan vara så att smärtan du känt, eller känner, på ovansida fot är självorsakat av för hårt knutna skor. Det är dessvärre inte helt ovanligt inom löpbranschen, man vill ju att skon skall sitta bra och fast.

Så hur kan du förebygga att skon sitter bra utan att hälen glappar, trycket blir för för hårt på ovansidan eller minska risken att trampa på snörningen utan att behöva gå tillbaka till kardborreband?!

Här nedan kommer tre korta filmer som visar både den kända, eller okända, löparknuten, hur du kan tänka när du knyter skorna för att snabbare hitta lagom knytning som sitter bra på foten utan att vara för hård samt hur du kan knyta för att skosnörslängden skall minska vid för långa skosnören (här kan du även byta snörningslängd för att slippa detta problem).