Löpskolning fortsättning steg 1

Nu när du börjat bli bra bra på löpskolningsövningarna i våra två tidigare inlägg om löpskolning för nybörjare steg 1 och löpskolning för nybörjare steg 2 kommer här övningar som kräver mer koordination och fysik.

Som du redan vet är balans, koordination, spänst, stabilitet och styrka faktorer du bör ta hänsyn till för att förbättra och effektivisera ditt löpsteg. Att lägga lite tid på att träna upp dessa innan eller efter ett träningspass kommer göra dig till en bättre löpare!

Genom att sänka farten får du lättare kontroll över tekniken samt kan påverka den till din fördel. Här nedan kommer tre lite svårare varianter på de tre grundövningarna vi tar upp i steg 1 och steg 2:

Övningen går ut på att försöka hålla isättningarna aktiva och under dig. Håll resten av kroppen lång, stolt och avslappnad. Övningen ställer lite högra krav på vadmusklerna än tidigare.

Om vi utvecklar tripping ytterligare och gör ett knälyft utmanar vi koordination till det yttersta. Ge övningen tid, den är inte helt enkelt att genomföra. Tänk på att försöka slappna av och kom ihåg, övning ger färdighet!

Nu ”krånglar” vi till det ännu mer och gör samma övning fast varannat ben.

Utför övningarna 2- 3 x 20- 30m med gåvila.

Gemensamt för alla löpskolningsövningar är att hålla en god kroppsposition där du tänker att du är över två meter lång samt har foten förspänd (tänk att du har en osynlig fiskelina som binder fast lilltån i knät).