Löpskolning för nybörjare steg 2

Balans, koordination, spänst, stabilitet och styrka är faktorer du bör ta hänsyn till för att förbättra och effektivisera ditt löpsteg. Att lägga lite tid på att träna upp dessa kommer göra dig till en bättre löpare samt kunna förbättra dina löptider när själva konditionsdelen pikar.

Genom att sänka farten får du lättare kontroll över tekniken samt kan påverka den till din fördel. Här nedan kommer två grundövningar att för att du ska förbättra din balans, koordination och stabilitet samt utveckla din spänst och styrka.

Övningen går ut på att träna på att sätta i fötterna under/strax bakom dig så att du får den härliga skjutsen framåt i höften. Träffarna får låta då du skall nyttja pendels kraft.

Nu går vi över till mer löpning genom att sätta ihop övningarna i löpskolning för nybörjare steg 1 med den ovan. Fokusera på att jobba i en hjulrörelse där fötterna snurrar runt varandras fotknölar (övningen överdriver knälyftet för att få ut spänst och styrka).

Utför övningarna 2- 3 x 20- 30m med gåvila.

Gemensamt för alla löpskolningsövningar är att du ska hålla en god kroppsposition där du tänker att du är över två meter lång samt har foten förspänd (tänk att du har en osynlig fiskelina som binder fast lilltån i knät).

Känner du att du snabb blir trött i fötter och/eller vader?
Här ger vi tips för att stärka dina fötter med fotstyrka och fotbalans!