Fotbalans och fotstyrka i vardagen

Fotbalans och fotstyrka i vardagen

“- Jag har så dålig balans! -Jag har stukat foten många gånger! -Jag har klena vrister…!” Känner du igen dig?

Många accepterar bara sina problem och lever med dom. Dock är dessa problem väldigt enkla att åtgärda. Vi hjälper dig i vår fotbalans- och fotstyrkeskola!

I denna första del håller vi oss till de enklare övningarna och försöker få rutin på att stärka fötterna.

Tandborstning är något vi gör dagligen och varför inte passa på att nyttja denna redan skapta rutinvana och utveckla den? Utmana dig själv genom att balansera på ett ben medan du borstar tänderna, övre tandraden på höger fot och nedre på vänster, eller tvärtom. Där får du in en minuts balansträning per fot två gånger om dagen,  förutsatt att du borstar tänder enligt tandläkarnas rekommendationer?! ;)

När du känner att bara stå på ett ben inte längre är en utmaning, prova att blunda samtidigt! Nästa steg är att ta en tjockare kudde, lägg på en hård bok och balansera med foten på boken. Då får du ett ojämnare underlag som ger en större utmaning.

Klicka in och se vår video om fotbalans i vardagen.

En annan fotbalans- och styrketräningsövning att börja med är att gå på fötterna lite mer medvetet. Nu blev du kanske fundersam? Du går väl alltid på fötterna tänker du och så är det. Men genom att gå på tå, häl, insida och utsida av fötterna utmanar du både balansen och aktiverar de flesta av dina 38 fotmuskler samt över 100 ligament du har i fötterna. Detta kan du göra när du går runt i hemmet, när du är ute på grästmattan, eller som avslutning på ditt träningspass.

Klicka in och se vår video om dessa enkla fotstyrkeövningar

Nästa vecka fortsätter vi med fotskolan och då lite mer utmanande fotstyrkeövningar!