Förbättra ditt löpsteg med hjälp av löpskolning del 2

Med friidrottssäsongen bakom oss kan vi nog alla vara överens om att när du ser världseliten springa så ser det enkelt och lätt ut, eller hur?! Självklart ligger det många timmars löpträning och mil bakom, men även en hel del rörlighets-, styrke- och teknikträning. När väl media är ute och gör reportage på våra bästa löpare så ser du dem springa, springa och springa. Oftast i ett varmare land eller på hög höjd. Sällan visas hur mycket tid de lägger på stretchingsmattan, i styrkerummet eller med teknikdetaljer. Men det hänger ihop!

Rörliga muskler ger dig förutsättningar att ta ut hela löphjulet, och är du stark i de rätta musklerna kan du både ta i mer i löpsteget, röra dig/den snabbare samt mer effektivt om allt är vältajmat. Med andra ord, att lägga lite tid på de andra viktiga delarna än att ”bara” jaga kilometer kan göra dig till en smidigare, starkare och snabbare löpare, dessutom mer ergonomisk för hållbar löpning.

Löpskolning är precis det de bästa använder sig av för att i kortare sträckor (10- 100m) jobba på smådetaljerna i löpningens grundteknik. Ibland handlar det om att överdriva rörelsemönstret, eller tvärtom minska ner det för att överdriva hastigheten. Oavsett handlar det om att du skall programmera din hjärna och kropp med nya data så du på längre sikt ska kunna springa bättre. Lägger du dessutom in kortare koordinationslopp eller intervaller i din träning ökar du förutsättningarna att kunna fokusera på tekniken.

En övning för att öva på isättningens timing och ”snärten” är rakbenslöpning eller tennsoldaten (Ravelli inom fotbollen). Övningen går ut på att du med raka ben (främst knäna) lyfter/saxar benen framför dig och ”snärtar” tillbaka dem med lite mer kraft. Målet är att du skall träffa under, eller strax bakom, dig och det är baklår och rumpa som står för jobbet. Träffar du rätt känner du skjutsen du får, det svåra här är just att träffa rätt och med resterande kropp i rätt position. Din höft och axelled skall följa en rak linje och gärna lätt framåtlutad så att när din ena fot är isatt blir samtliga leder en rak och fin linje som lutar lätt fram. Se till att din fot är mer flexad så den är redo att möta underlaget och ge dig gummibandseffekt tillbaka.

Klicka in för att se vår video om rakbenslöpning