Vanliga nybörjarmissar

Löpskolan vill hjälpa Dig att undvika de vanligaste misstagen som många nybörjare gör. Här är tre vanliga misstag och tips på hur du undviker dem:

Att gå ut för hårt

Det tåls att upprepas! Spring långsamt i början av din löparkarriär, även om det betyder att joggingen bara går snäppet snabbare än rask gång. Långsamt tempo ger dina muskler och leder chansen att vänja sig vid löpning och det är ett måste om du vill undvika att bli skadad. Det är dessutom roligare att kunna njuta av löpningen redan från start.Ett vanligt misstag är att gå ut för hårt genom att springa för snabbt och för långt i början.

Kom-igång-tips! Varva jogg och gång under de första 8-10 träningspassen. Exempelvis jogga fyra minuter och sedan gå en minut. Upprepa det så att du kommer upp i ca 25-30 minuters total träningstid. Efter 2-3 veckor kan du ta träningen vidare ett snäpp.

Felaktig teknik

Vi är födda till att kunna springa men somliga av oss glömmer bort vårt naturliga löpsteg under år då löpning inte har någon naturlig plats i livet. Hållning, armpendling och fotisättning. Oftast finns det flera saker som kan förbättras för att löpningen ska kännas skönare, lättare och gå snabbare.

Tips! Kolla in Löpskolans webb-TV och lär dig mer om löpteknik eller varför inte investera i en nybörjarkurs? Aktuella kursdatum finns i boxen till höger.

Otydlig målsättning

Fråga dig själv vad den egentliga anledningen är till att du vill börja springa. Är det förbättrad kondition, viktnedgång, att springa ett lopp eller utomhusupplevelsen du är ute efter? Kanske en kombination. Låt i vilket fall din målsättning och anledningen till att den målsättningen känns viktig vara ledstjärnan i din träning.
Ett vanligt misstag många nybörjare gör är att börja löpträna enligt en schablonbild av vad målet med löpning är och därför ledsnar många. Alla behöver till exempel inte springa lopp! Ägna dig åt lite självreflektion och identifiera vilka faktorer det är som kommer att motivera dig i längden.