Hitta tajmingen i din isättning med löpskolningsrymt

Nu när du stegvis övat på din isättning, stillastående som fallande, är det dags att utmana dig vidare med löpskolning så du kommer ett steg närmare löpning. Löpskolning är inte bara styrke- och spänstgivande träning utan framförallt ett utmärkt sätt för dig att öva på din löpteknik i lagom fart. Specifikt denna gång är att jobba på timingen i dina isättningar.

Genom olika rytmer med små pauser emellan hinner du testa och hitta timingen i din isättning. Tanken är, som du säkert hört flera gånger, att du skall träffa rakt under dig eller strax bakom dig beroende på vilken fart du har. När vi pratar om under och/eller strax bakom dig är det din isättning i förhållande till din höft. Nedan löpskolningsövning är ett perfekt steg från de tidigare stillastående varianterna, hur många passiva studs du har emellan spelar egentligen ingen roll utan utgå från det som känns rätt för dig. Viktigt i genomförandet av nedan övning är att du håller dig rak och stolt i din kroppsposition samt jobbar i det tempo som funkar för dig. Långsammare tempo gör det lättare för dig att tajma rätt med isättningen, men ibland kan lite fart och/eller lutning hjälpa dig att hitta det.

Klicka här för att se vår video om isättningsstuds.