Förbättra ditt löpsteg med hjälp av löpskolning del 1

Med Friidrotts-VM bakom oss kan vi nog alla vara överens om att när man ser världseliten springa så ser det enkelt och lätt ut, eller hur?! Självklart ligger det många timmars löpträning och mil bakom, men även en hel del rörlighets-, styrke- och teknikträning. När väl media är ute och gör reportage på våra bästa löpare så ser du dem springa, springa och springa. Oftast i ett varmare land eller på hög höjd. Sällan visas hur mycket tid de lägger på stretchingsmattan, i styrkerummet eller med teknikdetaljer. Men det hänger ihop!

Rörliga muskler ger dig förutsättningar att ta ut hela löphjulet, och är du stark i de rätta musklerna kan du både ta i mer i löpsteget, röra dig/den snabbare samt mer effektivt om allt är vältajmat. Med andra ord att lägga lite tid på de andra viktiga delarna än att ”bara” jaga kilometer kan göra dig till en smidigare, starkare och snabbare löpare, dessutom mer ergonomisk för hållbar löpning.

Löpskolning är precis det de bästa använder sig av för att i kortare sträckor (10- 100m) jobba på smådetaljerna i löpningens grundteknik. Ibland handlar det om att överdriva rörelsemönstret, eller tvärtom minska ner den för att överdriva hastigheten i den. Oavsett handlar det om att du skall programmera din hjärna och kropp med nya data så du skall på längre sikt kunna springa bättre. Lägger du dessutom in kortare koordinationslopp eller intervaller i din träning ökar du förutsättningarna att kunna fokusera på tekniken.

En av löpskolningens grundövningar är skipping, eller höga knän. Övningen går ut på att du lyfter knäna högt framför dig och fokuserar på att dina fötter följer dina knäns ledande rörelser. Gör du det rätt kommer foten lyfta upp mot din bak. När knät är på väg ner och din fot är ungefär vid motsatt fots fotknöl sker en snärtande isättning. Se till att din fot är mer flexad så den är redo att möta underlaget och ge dig gummibands effekt tillbaka.

Klicka in för att se vår video om skipping – höga knän