Arsenik i ris

Dilemmat med risets nyttigheter kontra dess giftiga arsenik är lika lång som kinesiska muren.

Arsenik är ett cancerframkallande ämne som finns naturligt i berggrunden och tas upp av riset via jorden och/eller bevattningsvattnet. Vid höga intag av arsenik under lång tid finns det ökad risk att du får lung- eller urinblåscancer. Tro det eller ej så innehåller fullkornsris högre halter av arsenik än vitt ris, anledning bakom det är att risets skal innehåller mer arsenik och fullkornsris har skalet kvar vilket gör fullkornsprodukten lite motsägelsefull.

Nu krävs det väldigt stora mängder arsenik under lång tid för att du skall behöva oroa dig, så du kan äta risprodukter några gånger i veckan utan problem. Byter du dessutom märken, ursprungsland och rissort ofta är du ytterligare i lite mindre fara. Ett annat sätt att minska arseniken i riset är att koka riset med ett stort överskott av vatten som du sedan häller bort!

Det du däremot bör undvika helt är att ge barn under 6 månader riskakor eller rismjölk, likaså bör barn inte äta ris mer än högst fyra gånger i veckan enligt Livsmedelsverkets rekommendationer. De största fällorna inom ris finns i mellanmålen som exempelvis risgröt, risnudlar och riskakor. Om du inte tänkt på det så har riskakorna mer eller mindre försvunnit ut livsmedelshyllorna och ersatts av majskakor.

Som du hört förut är allsidig och varierat kost alltid det bästa alternativet!