Webb-TV: Så här förebygger du skador vid löpning

I det åttonde avsnittet av Löpskolans webb-TV-serie pratar jag löparskador och hur man kan göra för att förebygga dem. Serien presenteras i samarbete med Magasin Spring, Sveriges nya löpartidning.

simon_forsberg_loparskador_lopning

Under 10 avsnitt av webb-TV-serien Löpskolan lär jag steg för steg ut hur du förbättrar din teknik och ditt löpsteg. Jag går igenom olika aspekter av löpteknik, alltifrån hur du får rätt armpendling till hur du undviker skador.

Träna löpteknik med Löpskolan och Spring

Kanske satsar du på milen eller marathon? Är du nybörjare och vill komma igång? Nu har du chansen att prova på Löpskolans effektiva metod under en workshop på 90 minuter.

Läs mer: Träna löpteknik med Löpskolan och Spring
Veckans avsnitt handlar om löparskador. Där efter följer Avsnitt 9 – rörlighet för löpare, Avsnitt 10 – hoppstyrka för löpare.

Hur förebygger man löparskador?

Upp till 75 % av alla som löptränar regelbundet är skadade eller behöver avstå träning på grund av smärta någon gång varje år. Vad kan man göra för att förebygga de vanligaste löparskadorna och hur kommer de sig att de uppstår? De vanligaste löparskadorna är löparknä, främre knäsmärta, överansträngning på insidan av skenbenet (tibialis posterior), hälseneinflammation och plantar fasciit. Kolla in veckans avsnitt här: