Olika tillagningsmetoders påverkan på näringen i maten

Olika tillagningsmetoders påverkan på näringen i maten

För några veckor sedan skrev vi om att frysta bär och grönsaker var lika nyttiga som färska. Idag byter vi ut kyla mot värme och går in på hur tillagning av mat på detta vis kan påverka näringsinnehållet på den mat du tillagar.

Näringsförluster sker av olika anledningar. Här nedan går vi igenom de vanligaste tillagningssätten och ger tips på hur du kan tänka för att behålla maximal näring i dina maträtter.

Vattenkokning
När du kokar exempelvis grönsaker blir det lätt urlakning av vattenlösliga vitaminer samt en del antioxidanter. Något som kan minska den förlusten är om du lägger i matvaran först när vattnet kokat upp. Ett annat alternativ är att du använder spadet till sås eller som grund till en gryta eller soppa för att fånga upp vitaminerna.

Ångkokning
Här har du det skonsammaste sättet att tillaga grönsaker på då näringen blir tillgänglig och urlakningen minimal.

Grillning och stekning
Det viktiga för dig att veta vid grillning eller stekning i höga temperaturer är att det bildas nitrosaminer som är cancerframkallande. Det är därför du säkert hört ett flertal gånger att inte äta det brända och svarta delen. Inget gott kommer ur bränd mat så bäst att slänga för att slippa några problem.

Mikrovågsugn
Tro det eller ej men att tillaga i micro är ett av de mest skonsamma alternativen, framförallt gentemot vattenkokning, då mikrons snabba värmeprocess gör att vitaminer och antioxidanter blir kvar i större mängd. Det är även mer skonsamt än stekning för fettet när det gäller fisk. Gillar du bacon, testa att “steka” den i mikron. Det blir mindre nitrosaminer i köttet.

Ugnstillagning
Ugnen är ett praktiskt “jag klarar mig själv”-redskap att använda vid tillagning av mat. Grundregeln här är laga hellre maten på låg värme längre tid än tvärtom. Stektermometer är att föredra och gör processen enklare för dig. Tillsammans med ångkokning är ugnstillagning de mest skonsamma sättet för dig att tillaga mat.

Du får säkert ofta höra; ät allsidigt och varierat. När det gäller tillagning av mat funkar allsidigtregeln lika bra, med andra ord laga mat på lite olika vis. Ett annan husmorstips är att din måltid får ta tid för bästa effekt, både i tillagning och ätandet, därav namnet mål-tid!