Snabb och enkel aktivering inför lopp och/eller snabba pass

Inför dina snabbare pass och/eller lopp du skall springa är det bra att alltid göra en ordentlig uppvärmning där du inte bara får upp värmen i kroppen. Du vill även få ut elasticiteten i dina muskler samt skapa en ”brygga” mellan den lugna uppvärmningen och de snabba loppen/loppet. Där passar löpskolning bra in då du överdriver rörelsemönstret och allt som ökar farten i det du gör. Aktivering av specifika muskler är ett bra komplement och något många hoppar över då uppvärmningen lätt tenderar att ta för lång tid. Därför är det av extra vikt att du har en lagom uppvärmningsrutin för dina snabba pass och/eller lopp du skall springa.

Hur långt tid det tar för dig att få upp kroppstemperaturen är rätt individuellt, men att du kör 10- 15 minuters rörlighet och löpskolning är viktigt. Aktivering av dina ”löpmuskler” rekommenderas som avslutning till din uppvärmning innan några lätta stegringslopp och en bra aktiveringsrutin är just det du får i dagens träningstips. Allt du behöver är ett miniband och 5 minuter!

Dessa fyra övningar om aktiveringsrutin ”väcker” dina höftböjare, gluteer, baklår och vader vilket är precis alla de muskler som driver ditt löpsteg och du vill att de skall vara redo för passet/loppet. När du är klar med aktiveringen kommer du att känna en helt annan lätthet och pigghet i löpsteget.

Klicka in för att se vår video om aktivering med miniband.