Skilj på frukt och fruktsocker!

Skilj på frukt och fruktsocker!

En av de största misstolkningar som finns inom kosten är att frukt inte är nyttigt då det innehåller mycket fruktos/fruktsocker och att det är namnet på sockret som finns i frukt, men så är inte fallet. Att själva misstolkningen existerar är inte så konstigt med tanke på att namnet fruktos och fruktsocker vilseleder dig, men det är bara namn. Vi har varit lite inne på det när vi nämnde det som ett tips i tidigare inlägg om socker. Men för att en gång för alla bli kvitt denna misstolkning tar vi och reder ut detta.

Största källan till fruktos kommer från det vita sockret (sackaros) som består av lika delar glukos och fruktos. Om vi ser på frukten så är det endast ca 5%, beroende på frukt, av fruktens vikt som är fruktos och glukos tillsammans. Med andra ord, om du äter den dagliga rekommendationen av frukt och grönsaker per dag, 500g, fast bara i frukt en dag får du i dig ca 25g fruktos/glukos. Det är väl inget att vara rädd för!?
Självklart beror det lite på vilken frukt du äter, men oavsett så är det endast en tredjedel av socker/glukosrekommendationerna som finns för en vuxen person (50- 75g socker per dag beroende på hur mycket energi man behöver).

För många år sedan uppmärksammades en mindre studie om att fruktos kunde göra dig fet. Det var starten för media att börja skriva idiotier om att frukt var farligt, gjorde dig fet och alla andra dumheter som skrivits genom tiderna. Vad som dessvärre inte framkom så tydligt i studien, eller som media missade, var att personerna som deltog hade fått dricka sockerlösning med raffinerad fruktos vilket inte är samma sak som den fruktosen som finns naturligt i frukt!

Det är viktigt att skilja på raffinerad fruktos som tillsätts i söta drycker som läsk samt saft och fruktos som finns naturligt i exempelvis frukt. Dessutom innehåller frukt en massa andra bra och nyttiga ämnen som antioxidanter, fibrer, mineraler och vitaminer.

Det viktiga för dig är att skilja på färsk samt fryst frukt och juicer, puréer, frukt på burk samt processade livsmedel innehållandes frukt då de kan innehålla större mängder tillsatt fruktos!

Sammanfattningsvis:

  • Ät frukt, det är nyttigt för dig, och gärna ca 250g per dag.
  • Frukt är en av de mest hälsosamma kolhydraterna.
  • Fryst frukt är lika nyttigt.