Statisk och dynamisk bålträning på en och samma gång!

Statisk och dynamisk bålträning på en och samma gång!

Din bål är din kropps centrum och också en av de viktigaste muskelgrupperna för dig att vara stark och stabil i oavsett ändamål eller idrott. Rectus abdominis, eller “tvättbrädan”, är den större och starkare av bålmuskulaturen och svarar bäst på snabba eller tunga rörelser (vi kallar den ljusknappen framöver, den som tänder och släcker lampan i köket). Sen har du ett flertal mindre och inre magmuskler som är minst lika viktiga för dig, men som “ger upp” så fort träningen blir för tung eller snabb och “ljusknappen” tar över. De inre små magmusklerna kan vi kalla “dimmern”, de som styr styrkan i glödlampan.

Dagens övningstips är två superbra övningar som främst belastar den inre “dimmern” med både statisk och dynamisk belastning. Under den första övningen har du armarna och överkroppen i statiskt läge medan underkroppen jobbar dynamiskt.

Klicka in till vår video om benresningar x

Samma, men tvärtom, gör du i följande övning. Då håller du underkroppen i statiskt sittande läge, fastän du ligger på rygg, och jobbar med en arm i taget.

Klicka in till vår video om skalbaggen x

Gemensamt för båda övningarna är att du skall trycka ryggen mot underlaget, som om du skulle klämma fast en hundring med ryggen och hindra vinden från att ta den, och hålla den så under hela övningen.