Stel bröstrygg – förebyggande, åtgärder och rehabövningar del 2

Stel bröstrygg – förebyggande, åtgärder och rehabövningar del 2

Lördagen den 5e december fick du höra att en vanlig orsak till skador för löpare kan vara en stel bröstrygg och i förra veckan fick du de första två övningarna för att få upp rörligheten i bröstryggen. Idag får du två nya övningar av landslagssjukgymnasten Linda för att stärka samt öka rörligheten och rotationen i bröstryggen.

Om du gillade förra veckan skurtrasan kommer du älska skulderyoga, den tar lite likadant men ändå sätter vridmomentet lite mer på sin spets, i alla fall om du frågar oss. Medan skurtrasan blir enklare att vänja sig vid och få en bra “flow” i brukar det oftast ta emot lite mer samt ta längre tid att få upp rörligheten i skulderyogaövningen.

Klicka in för att se vår video om skulderyoga

Att bara köra rörlighet för bröstryggen behöver inte alltid vara lösningen, ibland behöver du även stärka musklerna runt om kring för att få maximal utdelning. Exempelvis är ett bra tips att dra ner på bänkpressen, samt liknande övningar, medan du försöker få upp rörligheten i bröstryggen och istället satsar lite mer på skulderbladsträning.

Klicka in för att se vår video om skulderbladsdrag.

Får du inte ordning på din bröstrygg trots ovan tips, tveka inte att kontakta en sjukgymnast/fysioterapeut. Har du ingen att vända dig till rekommenderar vi de bästa sjukgymnasterna på Idrottsmedicinska Kliniken Bosön. De hjälper alla, från motionärer till världsstjärnor!