Vätskeersättning

Tidigare kunde du läsa om varför du får kramp och hur du kan förebygga det genom kosten. Idag får du ta del av vad vätskeersättning är och hur det funkar i din kropp. Vill du göra egen ”resorb” hemma hittar du recept längst ner i detta inlägg!

När du tränar i varmare temperaturer, (även under/efter träning i kyligare väder, då din kropp inte på samma sätt blir törstig då), svettas mycket eller av andra anledningar förlorar mycket vätska är det bra att både dricka vatten, men även vätskeersättning för att återställa din vätskebalans. Vätskeersättning är en salt och sockerlösning i lämpliga mängder blandat i vatten som balanserar din kropps PH-värde.

Att tänka på när det gäller vätskeersättning

• Tänk på att äldre personer och barn får lättare vätskebrist, speciellt ju yngre barn desto känsligare med vätskebalansen.
  • Ge inte smaksatt vätskeersättning till barn under ett år och var försiktig med intagsfarten av de över ett år.
  • Det går bra att dricka vätskeersättning även om du har diabetes typ 1 både som vuxen och barn.

Recept vätskeersättning

1. En liter vatten
  2. Sex slätstrukna teskedars mått strösocker
  3. En halv teskeds mått salt
  4. Två teskedar koncentrerad saft eller fruktjuice av valfri smak för smaksättning

Koka upp vattnet och rör ihop samtliga ingredienser, se till att socker och salt verkligen löst upp sig och vätskeersättningen är transparent innan du dricker den!