Så vet du om du dricker tillräckligt i värmen!

Så vet du om du dricker tillräckligt i värmen!

I skrivande stund befinner vi oss i Tallin (Estland) för Junior-EM i friidrott för juniorer. Här som hemma är det sommar och här borta till och med 30- 35 grader vilket är både fantastiskt men också ett ständigt huvudvärk, bokstavligen.

Det har inget annat att göra med att värmen tar på en och vätskeintaget inte hinner med i detta magiska mästerskap där Sverige går riktigt bra (!). Därför kändes det helt rätt att påminna om vikten av vätska i allmänhet och vatten i synnerhet!

Vår vuxna kropp består av ca 65% vatten. Därför är det viktigt att ständigt vattna sig själv. Tänk dig själv hur en gräsmatta ser ut om den inte vattnas! Och då kan du förstå hur min ser ut nu när en lätt huvudvärk befinner sig konstant, brun/beige.

Vätskebrist sänker ditt fokus och prestation markant redan efter 5% brist. På ett sådant mästerskap vi befinner oss på är det våra bästa juniorer som deltar och här finns det inte utrymme för att missa sin prestation p.g.a. att man druckit för lite vatten. Ett glas vatten för lite kan vara skillnaden mellan att ta medalj som bli sist i en final. För våra svenska juniorer, som för dig, en varm sommardag är vätska helt enkelt viktigare än andra dagar. Därför är det bra att du håller koll på din urin för att veta vätsketillståndet. Ljust gult är vad du önskar se.

Varför du förlorar mer vätska under sommaren är för att du i värmen behöver hålla kroppstemperaturen nere. Din kropps sätt att göra detta på är genom att öppna sina porer och släppa ut vätska, ditt svett. Vid avdunstningen av svetten kyls din kropp ner.

Men hur vet du hur mycket vätska du skall dricka under en dag?!
30 ml vätska per kilo kroppsvikt är en bra riktlinje att utgå ifrån. Om vi tar en person som väger 78 kg handlar det om 2 340 ml (2,4 liter). Tränar man mycket kan man räkna med 40 ml istället. Viktigt är även att dricka jämt fördelat över dagen samt lite mer inför, under och efter träning.

Tänk på att vid höga temperaturer svettas du mer då behöver du därför öka vätskeintaget. Vid extrem värme eller träning i över tjugo graders värme behöver du även tillföra vätskeersättning för att återställa vätske- och saltbalansen i kroppen. Här i Tallin dricker våra atleter ca 3- 4 liter vätska/vatten per dygn samt lite resorb på det varannan dag.

Vid löpning längre än 5 km kan det även vara bra att ha med sig vätska och inta ca 1 dl varje kvart.

Ut och njut av sol och värme och fyll på med vatten då och då!