Nattarbete och kost

Nattarbete och kost

Nu börjar semestrarna ta slut och arbete samt vardagsrutinerna börja gå mot det “normala” igen. Alltid lite tråkigt när det blir så, men ändå lite skönt att få upp lite struktur i livet igen. För dig som har skiftjobb, och framförallt nattskiftsjobb, ställs det lite större utmaningar kring kosten.

Vad skall jag äta? När skall jag äta? Eller skall jag äta överhuvudtaget?!

Det är vanliga frågor våra kunder ställer när de jobbar natt. Därför kommer här nedan lite förslag på hur du kan tänka i frågan. Tre grundregler att utgå ifrån är:

  1. Ät en ordentlig middag (proteinrik) innan ditt nattpass, gärna före kl. 22, så du står dig under hela passet.
  2. Om hunger ändå smyger sig på, ät något lätt som varm soppa, smörgås eller frukt.
  3. Efter passet, innan du går och lägger dig, se till att äta frukost. På så vis sover du bättre samt håller din måltidsordning “normal”.

Det är lätt att socker och koffeinsug kommer tillsammans med tröttheten och ännu svårare att stå emot. Ingen bra ide så låt gärna bli då de kan hindra dig från att somna när du väl kommer hem.

Varför skall jag låta bli att äta eller äta så lite som möjligt under nattpasset?

Din kropp är biologisk anpassad att äta dagtid ända sedan du var i din mammas mage, därför är din ämnesomsättning lägre under natten. Även om du är vaken och jobbar förfullt är många av din kroppssystem inställda på att du skall sova. Därför är det bäst att du eftersträvar så vanlig måltidsordning som möjligt likväl så “vanliga” rutiner du kan utifrån jobbets förutsättningar.