Fotstukning – åtgärder och rehabövningar del två

Fotstukning – åtgärder och rehabövningar del två

För två veckor sen fick du ta del av del tre inom idrottskador där landslagssjukgymnasten Linda berättade om vad som sker vid en fotstukning samt hur du bör hantera skadan i akutläge. Tisdagen efter det släppte vi vilka övningar du skall börja aktivera din fot med en till två dagar efter stukningen. Nu är det dags att gå igenom vilka övningar du kan börja göra nu, en till två veckor efter stukningen.

Nu när du skött din avlastande rörelseträning för din fot är det dags att börja ställa lite krav på foten/vristen igen. Med belastad rörelseträning står du på foten igen och börjar förbereda foten för att gå tillbaka till det “normala”. Det viktiga här är att du fortfarande jobbar inom kontrollerade förhållanden och i lugn takt. Exakt hur lång tid en fotstukning tar från stukningen tills den är helt återställd går inte att svara på, det beror på många faktorer som hur stor blödningen blev, hur snabbt du fick tryck på foten samt hur snabbt din läkningsförmåga är. Det du kan påverka är att genomföra rehaben så rätt och bra som möjligt!

Här kommer Lindas topp tre övningar för att börja belasta foten, en vecka efter en stukning:

1

2

3

 

Får du inte ordning på din fotstukning tveka inte att kontakta en sjukgymnast/fysioterapeut. Har du ingen att vända dig till rekommenderar vi de bästa sjukgymnasterna på Idrottsmedicinska Kliniken Bosön. De hjälper alla, från motionärer till världsstjärnor!