Våra frukosttips för att inte missa dagens viktigaste mål

Våra frukosttips för att inte missa dagens viktigaste mål

För några veckor sedan gick vi in på dagens viktigaste måltid, frukosten. Det är vid frukosten du lägger grunden för hur dagen skall bli, utan frukost finns det risk att din hjärna och dina muskler inte fungerar som de bör eftersom energiintaget börjar på så låg nivå. Sen vet vi att det är lättare sagt än gjort att äta en “bra” frukost i det verkliga livet, och förvissa till och med omöjligt att få i sig någon frukost alls.

Sist gav vi förslag på att dela upp frukosten i två delar, en innan jobbet och den andra när du är framme på jobbet. Alternativförslaget var att gå upp en halvtimma tidigare så du ger dig tid. Dessa två förslag är fortfarande de vi tycker är det bästa för dig, men tipset täcker inte allas behov. Därför återkommer vi med fler tips till dig där ovan inte passar.

Det finns fall där du försover dig eller snoozar bort morgonen och med den frukostmöjligheterna. När detta sker vid flertal tillfällen är det ett mönster. Fördelen med mönster är att det enkelt går att planera inför därför kan du redan kvällen innan fixa en “to go” frukost som du bara tar ur kylen och äter på vägen, eller väl framme på jobbet.

Allt som du kan äta till frukost på morgonen går egentligen att fixa i ordning redan kvällen innan. Ett undantag kan vara flingor och müsli som om de ligger i mjölk hela natten kanske inte har lika god konsistens.  Däremot mackor, gröt (overnight oats), ägg , smoothie, chiapudding, för att nämna några, går att fixa i ordning kvällen innan. Är du åt det strukturerade hållet kan du till och med fixa hela arbetsveckans frukost på söndagar för att spara ytterligare lite tid. Ovan förslag är klickbara direkt till vår favoritkanal, The Cooking Foodie, på Youtube där de visar fantastik goda- och nyttigare recept!

Är du den som tränar direkt på morgonen eller kanske på väg till jobbet som transportsträcka så får du se till att dricka 1- 2 glas vatten direkt när du vaknar samt äta förslagsvis en banan innan start. Därefter en ordentlig frukost efter du tränat färdigt eller kommit fram till jobbet.

Sen finns det dom som inte kan äta någon frukost alls på morgonen. Här finns det dessvärre inga “supertips” vi kan ge, utan det är bara att du lär dig att äta frukost. Här får du forska lite inom dig för att verkligen förstå vad det är som gör att du inte får i dig frukost eller har hunger. Är det en tids- eller stressfråga får du läsa om ovan stycke och planera och strukturera dig bättre, alternativ gå upp tidigare. Annars börja med små steg med bara en frukt eller en smoothie, flytande frukost brukar vara enklare att få i sig. Efter någon vecka lägger du till något mer, kanske ett kokt ägg eller en halv avokado. Stegvis ökar du portionen så kommer magsäcken anpassa sig efter det och efter ca 6- 10 veckor så blir det mycket enklare.
Är det fantasibristen som tryter och inte ovan, kanske är det läge att kontakta dietist eller nutritionist för vidare hjälp med ideér.