Stärk upp dina baklår för bättre kraft i löpsteget

Stärk upp dina baklår för bättre kraft i löpsteget

Baklåret är en muskel du använder i varje löpsteg du tar, det är framförallt i själva pendelrörelsen i ditt steg baklåret jobbar. Den går på direkt efter vadmuskeln som tar emot första stöten mot marken. Om din vad tar den vertikala kraften så är det ditt baklår som tar emot den horisontella kraften vid markkontakten. Att ha starka baklår är att föredra när du vill bli snabbare då det är den muskelgrupp du skjuter ifrån med framåt. I sprintvärlden är det den muskel som lättast råkar ut för skador då det skapas enorma krafter vid sprinterlöpning. Baklårsbristning är även en relativ vanlig skada bland motionärer som oftast har att göra med att muskeln blir överansträngd p.g.a. en lite mer sittande löpteknik. Då får baklåren dra fram dig med en nästan bergsklättrande belastning som i de långa loppet inte är hållbar.

Baklårspromenad är en tacksam och skonsam övning att börja med när du vill stärka upp dina baklår. Den går ut på att du håller en hög och stabil höft uppe i luften samtidigt som du promenerar på dina hälar från din kropp och tillbaka med små korta steg. Självklart kommer du tappa höjd på höften när du promenerar ut från kroppen så där fokuserar du på att hålla bäcken och bål i en rak linje under promenaden.

Klicka in för att se vår video med baklårspromenad.