Webb-TV: Löppass för nybörjare

Det här passet riktar sig till dig som vill komma igång med löpning på ett säkert, roligt och effektivt sätt. Passet kan tränas två till tre gånger per vecka. Så här går passet till:

1. Passet börjar med en uppvärmning på 5-10 minuter, förslagsvis snabb gång eller lugn jogg.

2. Därefter följer en del med löpskolning; 3×20 meter tripping, 3×20 meter hälkickar och 3×20 meter höga knän. I webb-tv klippet ovan går Löpskolans tränare Simon Forsberg igenom övningarnas syfte och utförande.

3. Avslutningsvis får du ge dig ut på en lugn joggingtur på 15-20 minuter, det ska kännas lätt så håll därför ned tempot. Ett tips är att lägga in avsnitt av en till två minuters snabb gång var 3-5:e minut. Så småningom kan du springa längre sträckor utan att gå.

Är du nyfiken på fler träningsupplägg?

Löpskolan har träningsprogram för nybörjare här. Dessutom finns det fler tips om löpning för nybörjare på vår webb-TV, se fler teknik-klipp webb-TV här.