Är energidrycker bra eller dåliga…till och med farliga?

För två veckor sedan kunde du läsa inlägget om hur du kan tänka när det gäller mat och energi inför, under och efter ett motions/tävlingslopp. Fler önskemål kring det temat var ett inlägg kring energidrycker, är de farliga eller inte?

Hälsotrenden i Sverige har utvecklat fram ett brett sortiment av ”hälsosamma” livsmedel av olika slag. Förutom kosttillskotten, som säljs till dig med budskapet att du skall vara säker på att få i dig allt, är det energidryckerna och proteinbarsen som explosionsartat ökat i våra butiker. Båda dessa livsmedel marknadsförs ofta som perfekta före samt efter ditt träningspass. De är berikade med vitaminer, mineraler, aminosyror, koffein och sötningsmedel istället för socker.

Med tanke på önskemålet från våra följare håller vi oss idag till energidrycken som till viss del både sponsrar och serveras på de olika motions- och tävlingsloppen runt om i landet och världen. Dessutom dricks dessa färgglada burkar av var och varannan person i skolor, på stan och gymmen.

Vad är energidryck?
Energidryck är en läskliknande dryck med hög koffeinhalt som gör dig pigg snabbt. En sådan burk innehåller oftast 80- 200mg koffein, att jämföra med Coca-Colans 32mg eller en kopp kaffes 70- 80mg. Så en energidrycksburk kan innehåll lika mycket koffein som två till tre koppar kaffe i en och samma burk. Den mängden stimulerar både din hjärtfrekvens samt din andning och den uppiggande effekten är just det många söker inför sitt pass i tron att de skall orka mer eller bättre. Dock är det långt ifrån alla som uppnår det målet då det till och med kan bli så hög dos för den ovane att ett obehag infinner sig och gör att passet inte ens blir av med bieffekter som magont och sömnlöshet. Känsligheten är väldigt personlig. För den mer koffeinvane går själva passet bra, men det finns risk för att du dricker mer och mer i abstinensbesvär än det ger nytta för passet i sig.

Får energidryck dig att prestera bättre?
Energidrycken i sig fungerar inte som prestationshöjande utan det är koffeinet i den som kan göra det. Den uppiggande effekten bidrar också då det alltid är lättare att ta sig till sitt pass pigg än tvärtom. Men att använda energidryck som törstsläckare kan vara dumt då koffein i sig är vätskedrivande, så du motverkar dig själv. Ett bättre alternativ för just det jobbet är vatten med eller utan resorb så att din vätskebalans blir återställd vilket i sin tur gör att du presterar bättre än med vätskebrist.

Vad är skillnaden mellan energidryck och sportdryck?
Sportdrycken innehåller enkla sockerarter, vitaminer och salt (och inget koffein) vilket gör att du får energi i form av kolhydrater men samtidigt behåller en bättre vätskebalans när/om du svettas mycket. Sportdrycken är alltså perfekt när du tränar i varmare temperaturer eller under långa pass, lopp eller cykelturer.

Så är energidrycker farliga?
Allt i måttliga mängder går bra men motsatsen, överkonsumtion, säger sig själv blir mindre bra. Vissa energidrycker innehåller också socker vilket är energi i flyttande form utan någon som helst näring eller mättnad. I det långa loppet kan det innebära viktuppgång och de risker det kan medföra. Kollar vi på när det blir farligt med energidryck så är det när du överstiger 20mg koffein per kilo kroppsvikt, då blir det akut lindrig koffeinförgiftning. Det innebär att om du exempelvis skulle väga 75 kg så är det 1500mg koffein under kort tid. Det låter mycket, men det är ca 8-9 burkar Nocco för att ta ett av de största varumärkena inom energidryck att jämföra med ca 46-47 burkar Coca-Cola om vi kollar på läsk.

Om du dricker för att det är gott och inte allt för ofta så kör vidare på det. Men handlar det om att du skall bli pigg eller hålla dig vaken är en god natts sömn och bra matvanor ett bättre alternativ. Även en promenad i friska luften kan vara uppiggande efter en lång skoldag eller arbetsdag och varför inte med lite peppande musik i lurarna?!