Varför bålstyrka?

Det finns ett par universella faktorer som påverkar löpekonomin. Kroppens lutning och din hållning hör definitivt dit. Löpskolan förespråkar att löpare ska träna mycket styrka och stabilitet för bålen. Min erfarenhet är att den svagaste länken oftast är brister i bålstyrka och stabilitet, säger Löpskolans tränare Simon Forsberg.

Det här får du av en stark mage och rygg:

Starkare frånskjut

Kraften du skapar med benen ska fortplantas via sätet upp till en stark bål som gör att kroppen behåller den mest optimala positionen – lätt framåtlutad. Om du är svag i bålen är risken stor att du antingen blir bakåtlutad eller endast fäller överkroppen framåt och svankar. De positionerna gör det svårt att utveckla kraft framåt med underkroppen samt att kraften du skapar inte kanaliseras i löpriktningen.

Förmågan att behålla teknik och fart

Med kompletterande bålträning får en uthållig bål som gör att du behåller din spikraka hållning trots att du blir trött i övrigt. Följderna av tröttheten kommer inte ge lika stort avtryck på tiden i mål. Om du tappar hållningen när du blir trött kommer tekniken att bli avseevärt sämre och därmed blir farten lägre. Det blir till en nedåtgående spiral som kan förebyggas med en stark hållning.

Hjälp av gravitationen

Korrekt löpteknik handlar om att nyttja gravitationen på rätt sätt. Det innebär att man ska kunna vara lätt framåtlutad – hela vägen nedifrån anklarna. Det ska alltså gå en obruten, rak linje från fotknölarna till örat. Om du brister i bålstyrkan kommer du inte att kunna behålla den linjen och lutning och då mister du löparens bästa vän – gravitationskraften!

Minskad skaderisk

Orsaken till vanliga löparskador kan ofta härledas till brister i styrka och stabilitet i bålen och höfterna. Belastningen på andra muskler blir högre om inte bålens muskler kan absorbera de krafter, främst rotationer, som uppstår när vi springer.

Bättre löpekonomi

En stark bål gör att överkroppen på ett effektivt sätt kan stå emot de rotationskrafter som uppstår när benen pendlar framåt och bakåt. Istället för att kraften vi skapar med benen försvinner uppåt eller åt sidan kan en stabil bål göra att den nyttjas maximalt och rikas framåt. Med andra ord kommer samma mängd kraft du lagt ned att räcka längre än tidigare. Du får bättre löpekonomi, helt enkelt.