Kolhydrater – Din viktigaste energikälla

Kolhydrater – Din viktigaste energikälla

Förra veckan fick du ta del av din kropps byggstenar, proteinet. Idag går vi in på din viktigaste energikälla, kolhydraterna. Kolhydrater är  samlingsnamn för kostfibrer, olika sockerarter och stärkelse med huvuduppgiften att ge energi till din kropps olika funktioner. Det är din viktigaste källa till energi och oftast de du får i sig minst av, i alla fall bland de kunder som hör av sig för att få hjälp med sin kost.

Kolhydrater har fått en negativitet runt sig som boven kring viktökning. Självklart är det så att om du äter du mer kalorier än du gör slut på så sker en viktuppgång i längden, men det är inte per automatik kolhydraternas fel utan det totala intaget samt kvalitén på intaget. Exempelvis tillhör kakor och bakelser (snabba kolhydrater) kolhydratsfamiljen, men både du och jag vet att det är mycket kalorier och lite näring vilket oftast orsakar hunger strax därefter på grund av sämre mättnadskänsla.

Kolhydraters primära funktion är att ge din kropp energi till din kropps olika funktioner, muskler och  din hjärna. Själva processen av kolhydrater i din kropp är att de bryts ner till sockerarten glukos för att mata dina celler med energi. När kroppen har god tillgång till dem lagras de i dina muskler och lever för att sedan kunna nyttjas mellan måltider och vid hårdare jobb/situationer.

Hur mycket kolhydrater behöver du?
Drygt hälften av ditt dagliga energiintag, 45- 60%, bör komma från kolhydraterna och självklart av de bättre sådana (långsamma fiberrika kolhydrater). Tänk de kolhydrater som ingår i kostfiberrika livsmedel och fullkornsprodukter så som råg och havreprodukter samt baljväxter. Grovt bröd, knäckebröd, fullkornspasta, havregryn, müsli, rotfrukter, frukt, bär och grönsaker, bönor samt linser för att nämna några.

Om du är en vanlig person med normalbyggd kropp som rör på dig lagom mycket skulle ditt totala kaloriintag för en dag vara 2000 kcal. Det skulle innebära att du behöver få i dig  250- 300 gram kolhydrater om dagen därav 25- 35g från kostfibrer och högst 50g bör komma från tillsatt socker!

Bara din hjärna behöver 100g om dagen för att fungera som den ska!

Desto mer du tränar, framförallt inom kondition, desto viktigare är det att du får i dig tillräckligt med kolhydrater i förhållande till vad du gör slut på. Här faller många och konsekvensen är oftast trötthet, stagnering och i det långa loppet till och med skador. Utan bensin stannar bilen och utan motorolja skadas bilens motor. Kolhydraterna agerar som båda i detta fall, även om fettet också är med i leken, mer om den energikällan i nästa veckas inlägg!

Är du osäker på hur du hittar bra kolhydratskällor?
Kika på bilden ovan, den ger dig ett utmärkt förslag på bra kolhydratsalternativ. I affären, se till att alltid kolla efter nyckelhålet på livsmedlen som alltid hjälper dig att hitta de nyttigare och bättre alternativen!