En stark rygg minskar risken för ryggproblem

En stark rygg minskar risken för ryggproblem

I förra veckan fick du tips om hur du kan förbättra din rörlighet i ryggen.
Stelhet i ryggen kan också bero på svaghet i ryggmuskulaturen då de stora “ryggfileerna”, även kallade erector spinae, oftast gör det stora jobbet medan de andra tretton mindre musklerna inte orkar med då de är för svaga.

Det finns massvis med ryggövningar att välja på för att bygga upp din ryggs samspel mellan samtliga ryggmuskler, stora som små, men vi väljer att börja med dem som bidrar mest i löpningen.

Den första övningen kallas för ryggsaxar. Samspelet mellan ländrygg, gluteer, baklår och pelvis (bäckenbenet) är just det som gör denna övningen så bra för löpning. Den kan vara svår att få till i början och kräver en del samsynk av dig, därför finns den i tre nivåer så att du stegvis kan utvecklas.
Att kombinera denna övning tillsammans med liggande- och stående pelviskontroll gör att du får ihop ett superpass för bålen där pelvis aktiveras och stärks åt samtliga håll.

Klicka in för att se vår video om ryggsaxar

För att även jobba lite statisk samtidigt som dynamiskt med ryggen kan du köra ryggdiagonaler. Denna till synes enkla övning ställer stora krav på alla små ryggmuskler för att hålla balansen och kroppshållningen stabil.

Klicka in för att se vår video om ryggdiagonaler

Att varva mellan dynamisk och statisk styrka är att rekommendera även om de inte nödvändigtvis behöver göras inom samma pass. Vissa av våra muskler hålls statiska genom hela löpturen medan andra parerar eller följer med steget. Båda muskelsorterna behövs och behöver vara lika starka på sitt sätt för att uppnå bästa resultat och framförallt för att slippa ryggproblem eller stelhet.