Benhinneinflammation – förebyggande, åtgärder och rehabövningar

Benhinneinflammation – förebyggande, åtgärder och rehabövningar

I lördagens blogginlägg kunde du läsa samt höra landslagssjukgymnasten Linda Nilsson berätta om vad benhinneinflammation är och varför man kan få det.

Här kommer 3 övningar som förebygger och förhindrar att du får benhinneinflammation, och/eller åtgärdar problemen om det gått så långt att du fått det. Övningarna handlar om att förbättra rörligheten i fotleden och stärka fotbryggan samt samspelet mellan koordinationen och balansen i underkroppen. Får du trots nedan övningar inte bukt på benhinneproblemen, kontakta din lokala sjukgymnast. Har du ingen att vända dig till rekommenderar vi de bästa sjukgymnasterna på Idrottsmedicinska Kliniken Bosön. De hjälper alla, från motionärer till världsstjärnor!

Fotledens rörlighet är a och o efter en stukning eller annan fotskada och dessvärre något som faller under radarn alldeles för ofta. När du tappar fotledsrörligheten är det lätt att fotleden kompenserar sitt rörelsemönster för att hantera just stelnaden. Konsekvensen blir att löpstegets isättningarna blir lidande då de blir tvungna att ändras mot sitt naturliga rörelsemönster. Kroppen är så smart att den klarar av att kompensera rörelsemönstret under en längre tid tills den bara fallerar och en överbelastning (benhinneinflammation) är ett faktum.

Klicka in och se vår video där Linda Nilsson går igenom en bra fotledsrörlighetsövning.

Mellanfotsindragningar är en annan superbra övning för att hitta och få upp rörligheten samt stärka den aktiva foten. Den kan vara lite trixig att få till, men ge inte upp, det kommer vara värt det.

Klicka in och se vår video där Linda går igenom mellanfotsindragningar.

När väl fotledsrörligheten är god och fotbryggan tillräcklig stark är det dags att få till samspelet mellan koordination och balansen uppåt i kroppen. Samspelet mellan fot-, knä- och höftleden, tillsammans med muskulaturen runt dem, är de som styr löpsteget. Desto bättre samspel dem emellan desto bättre och mer ergonomiskt löpsteg.
En övning som utmanar samt stärker samspelet mellan koordinationen och balansen i underkroppen är draken.

Klicka in och se vår video där Linda går igenom draken.

Du skall aldrig träna dig igenom smärtan av benhinneinflammation. Träna istället alternativ träning som cykel och/eller vattenlöpning samt rehabilitera dina underben med övningarna ovan på egen hand eller med hjälp av en sjukgymnast eller PT.