Det ekonomiska löpsteget

Det ekonomiska löpsteget

Det ekonomiska löpsteget är ett uttryck som inte alltid är så lätt att greppa. Det finns en hel del faktorer som påverkar och idag kommer vi att berätta om en av dem, lutningen.

Enligt legenden var det ett fallande äpple som fick Isaac Newton att börja fundera på tyngdkraften, och det är just tyngdkraften du vill åt för att din löpningen skall gå lite mer av sig självt, eller ekonomiskt. Lättare sagt än gjort, för viktigt är också att “hela” kroppen lutar i en fin harmoni. Lutar du bara överkroppen får du en pikerad höft vilket inte kommer att bidra till ett mer ekonomisk eller snabbare löpsteg, om du inte gör det just i målfällningen likt en sprinter i en OS-final.

Hur mycket skall jag luta mig?

Sprinters lutar sig väldigt mycket i sin accelerationsfas för att få upp hastighet så fort som möjligt. Tack vare deras spetsiga knälyft framåt lyckas de hålla sig uppe från banan och balansera löpsteget och kroppen framåt. Väl ute ur accelerationsfasen är de upprätta i sin löpning likt vilken löpare som helst, med undantag hastigheten.

En löpare bör försöka hitta en  3- 4-graders lutning mellan axel och höft för att kunna nyttja tyngdkraften som drar dig neråt. Genom att kompensera med ett aktivt knälyft håller du dig uppåt och får istället “gratis” fart framåt. En annan viktigt fördel av att ha en lätt lutad kroppshållning är att dina gluteer/rumpmuskler aktiveras och på så vis har du ett mer stabiliserat löpsteg samt ett starkare driv i isättningen.

Testa själv, stå rakt upp och ha händerna på din rumpa. Lägg tyngdpunkten på dina hälar och känn på rumpan, rätt mjukt va? Testa nu att göra samma sak men sätt tyngdpunkten på fotbladet (främre delen av foten där trampdynorna och tårna finns). Märker du att din rumpa är hårdare?!

Klicka in för att se vår video om övningar för att hitta din lutning