Äggstra mycket ägg i påsk! Visste du det här om ägget?

Äggstra mycket ägg i påsk! Visste du det här om ägget?

Nu är påsken här vilket betyder att vi inte låta bli att prata om ett av det mest mångsidiga, nyttiga och näringstäta livsmedel vi har, nämligen ägget!

Det stämmer att ägg går att äta och inte bara är för att pynta med på påsken. Ägget är en stor vitaminkälla och proteinbomb, men trots det är den förknippad med många myter och dåliga rykten. Exempel på sådana rykten är att du kan bli tjock av ägget samt att det höjer ditt kolesterolvärde.

Äggets mångsidighet och starka innehåll det som gör att vi flitigt äter det till frukost, mellanmål, lunch eller middag. Självklart går det även att få in ägg i den bästa måltiden, efterrätten! Ägg passar till det mesta och oavsett hur du tillagar det så påverkas inte äggets nyttigheter vilket är bra då nyttigheterna är många.
Ägget är rikt på järn som din kropp behöver främst för att bilda röda blodkroppar så att syre kan transporteras runt i kroppen. Ägget är också proteinrikt vilket är bra för bl.a. muskeluppbyggnad. Ett normalstort ägg innehåller ca 7 g protein. Dessutom är ägget fritt från kolhydrater och socker samt är relativt mättande vilket är bra vid viktminskning.

Är du vegetarian är ägg det perfekta komplementet för protein samt essentiella aminosyrors intag. Ägget är även starkt på vitamin B12 som du inte hittar i grönsaksriket. Utöver fet fisk är ägg det enda livsmedlet som bidrar med D-vitamin och kalcium som gillar ditt skelett. Du hittar också A-vitamin, kalium och zink   i ägg och mer om dessa kan du läsa genom att klicka på orden, då kommer du till våra tidigare inlägg om just de vitaminen och mineralerna.

Om vi delar ägget står ägg-gulan för det mesta proteinet, antioxidanterna, selen, lutein, karotenoider och vitamin E. Dessa tillsammans motverkar att fettämnena i dina celler försuras.

I fighten ekologiska kontra vanliga ägg så finns det marginella skillnader på näringsinnehållet. Det handlar om vitamin B12 och karotenoidmängden som är lite högre hos ekologiska ägg än vanliga. Valet dem emellan får du avgöra kring etik och djurvälfärd. Kollar vi på skillnaderna i äggskalets färg så har innehållet inget med färgen att göra. Skalfärgen hänger ihop med färgen på den höna som värper äggen.

Tillbaks till myterna:

“Ägg ger dåliga kolesterolvärden då det innehåller mycket kolesterol”
Det har sen många år tillbaka nämnts av de som forskar inom detta område att kolesterolnivån i vår mat inte har någon betydelse för kolesterolvärdet i ditt blod. Detta då din kropp är så smart att den både bildar och reglerar kolesterolet. Sen får du inte glömma att högt kolesterolvärde inte är en sjukdom i sig utan det kan vara farligt då risken för åderförkalkning finns. Dessutom innehåller ägg det bra kolesterolet (HDL).

“Ägg har salmonella”
Salmonella var ett stort problem under 1990-talet då många insjuknade efter att ha ätit samonellainfekterade ägg. I Sverige idag, 30 år senare, är risken att insjukna i salmonella av svenska ägg minimal, så du kan vara lugn. Dessutom är salmonellabakterien nästan uteslutande på skalet vilket ytterligare minskar risken att du får i dig den.

“Vitan är nyttigare än gulan”
Myten om att äggvitan är den som innehåller mest protein och gulan mest fett är så fel att man blir trött. Gulan har mest protein och hela ägget tillsammans ger så mycket mervärden att det inte finns någon anledning att sära på dem.

“Råa ägg är bättre än tillagade”
En muskulös kille dricker råa ägg till frukost innan gymmet, känner du igen reklamfilmen? Faktum är att ägg knappt förändras näringsriksmässigt vid tillagning, så rått blir mest slemmigt. Om du ändå vill köra råa ägg så se till att det är svenska så du minimerar du salmonellarisken!