Touch downs – övningen som utmanar din kroppskontroll samt stärker dina baklår och gluteer

Touch downs – övningen som utmanar din kroppskontroll samt stärker dina baklår och gluteer

I somras fick du tips på hur du förebygger benhinneinflammation samt ta del av superövningen draken. Sen i september utmanade vi dig vidare med övningar för både kroppskontroll-, rörlighets- och teknikövningar.
Nu när du har utvecklats som du gjort med ovan övningar är det väl dags att få lite ny inspiration?!
Samtliga övningar vi delar med oss går enkelt att utveckla vidare med ett mer utmanande underlag att stå på som en soff- eller balanskudde, balansplatta eller Bosuboll. De övningar som inte har stående balans som krav kan enkelt utvecklas med ett kort eller långt gummiband som genast ökar övningens belastning.

Det som kan ske är att hoppet i övningsutvecklingen blir för stor och tuff därför man behöver ett mellanting innan för mer smidig övergång. Exempelvis kan övningen draken vara en övning du vänjer dig vid relativt snabbt men så fort underlaget är mer skakigt med hjälp av ex en balansplatta så blir den för svår då balansen tar över övningen. Om du istället kör en övning som sätter liknande krav på fot, knä och baklår och som samtidigt inte jobbar i långa ytterlägen på balansplatta är chansen större att du kan hantera det enklare tills du är redo för draken på balansplatta. Klarar du redan nu draken på balansplatta, grattis, då har du en grym balans helt enkelt!

“Touch down” är precis en sådan övning där du jobbar på ett skakigt underlag, Bosuboll på filmen, men håller tighta lägen på kroppen varför det är enklare att hantera övningen. Den sätter samma krav på fot- och knäbalans samt baklårsstyrka som draken, men blir mer hanterbar för dig.

Klicka in för att se vår video om “touch downs”.