Antioxidanter – vad gör dessa och varför behöver du dem

Antioxidanter – vad gör dessa och varför behöver du dem

I flertal inlägg har du kunnat läsa alla fördelar och nyttigheter olika livsmedel haft samt innehållit. En av de har varit antioxidanter, men vad egentligen är det och varför är det så bra med antioxidanter!?

För att du skall kunna andas behöver du syre. När syret omsätts i dig bildas det såkallade fria radikaler som är mycket reaktiva. Detta låter ju sådär, men du behöver inte vara orolig då du/människan behöver reaktiva ämnen i låga halter. De används bland annat av dina vita blodkroppar för att döda bakterier och vissa celler.

Det är när halterna blir för höga som det uppstår oxidativ stress som skadar celler och vävnader i dig. Stress vid sjukdom eller hårt fysisk arbete kan öka mängden fria radikaler, även rökning, och kombon däremellan är inte att rekommendera. Oxidativ stress kan i sin tur påverka utvecklingen av hjärt- och kärlsjukdomar, inflammatoriska sjukdomar samt cancer.

Antioxidanter är ett gruppnamn för ämnen som förhindrar bindning och skadeverkan från reaktiva ämnen, de fria radikalerna. Flera vitaminer fungerar också som antioxidanter, B2, C- och E-vitamin till exempel samt karatenoider, riboflavin och selen. Även koppar, mangan och zink är bra mot fria radikaler då de innehåller enzymer som är kopplade till antioxidanter. Med andra ord tar antioxidanterna i dig hand om överskottet av fria radikaler, genom att sänka hastigheten på oxidationen i din kropps celler, därför mer frukt och grönt är bra för dig även av denna aspekt!

Fria radikaler och oxidation är en naturlig process i kroppen. Se till att få i dig gröna, gula, röda och svarta frukter/bär och grönsaker (antioxidanter) på daglig basis, som du säkert hört förut, så behöver du inte oroa dig för överskottet av de fria radikalerna. Dessutom håller du dig yngre längre!

Bästa frukt/bären, blåbär, svarta vinbär, smultron, lingon, björnbär, körsbär och kråkbär.
Bästa grönsakerna, broccoli, grönkål och rödkål
Andra starka antioxidantskällor, valnötter, solrosfrön, grönt te, kaffe & choklad (kakao)