Supermat – Spenat

Redan från Karl-Alfred på tv har vi fått höra om att spenat är nyttigt samt innehåller mycket järn. Förvisso innehåller spenat ca 2 milligram järn per 100 gram, men de innehåller också oxalater som gör det svårare för din kropp att ta upp järnet. Ser du däremot till att äta något C-vitaminrikt (t.ex. citrussaft, chili, paprika, persilja) tillsammans med spenaten så effektiviserar du upptagningen. Spenat är även rikt på vitaminerna A, B, E, K och folat samt antioxidanter. På mineralsidan hittar vi fosfor, järn, kalcium, kalium, magnesium, selen och zink.

Vad gör spenat till supermat?

Tack vare alla ovan nyttigheter så kan du inte bara förebygga hjärt- och kärlsjukdomar samt diabetes, utan det finns studier som pekar på att spenat även kan hjälpa mot vissa cancersorter. Spenat får dig också att tänka bättre, förbättrar din hy och syn, ger dig starkare skelett, starkare muskler och ett stabilt blodtryck med mera.

Det finns en del ”snack” om att spenat kan vara farligt vid återuppvärmning som exempelvis lunchlådan från gårdagens middag. Anledningen bakom detta baseras oftast på att när du värmer upp spenat omvandlas nitratet till nitrin, som naturligt finns i spenat och andra bladgrönsaker. Enligt Livsmedelsverket så behöver du som vuxen inte oroa dig så länge du ser till att lägga maten/resterna direkt i kylen då du bryter omvandlingen. Spädbarn upp till ett år bör undvika spenat och andra bladgrönsaker, som innehåller höga värden av nitrat, oavsett uppvärmning eller inte. I det fallet spelar det ingen roll om bladgrönsaken i frågan är färsk eller uppvärmd, barn är extra känsliga mot nitrat!

Kosttipset för denna vecka blir att inte vara rädd för spenat och få in det mer i din kost, se bara till att förvara den i kyl eller frys efter omedelbart efter tillagning.

Tips på rätter som innehåller spenat hittar du genom att klicka här!